2017年5月13日土曜日
データ経済の規制:Regulating the internet giants
データ経済の規制:
Regulating the internet giants
世界で最も価値ある資源
The world’s most valuable resource is no longer oil, but data
(英エコノミスト誌 2017年5月6日号)
「データ経済」では独占禁止法制に新しいアプローチが必要だ。
The data economy demands a new approach to antitrust rules
新しいコモディティーが利益の大きい高成長産業を生み出し、その流通を支配する事業者を規制するよう当局が促される――。
A NEW commodity spawns a lucrative, fast-growing industry, prompting antitrust regulators to step in to restrain those who control its flow.
1世紀前には、石油がそのコモディティーだった。
A century ago, the resource in question was oil.
しかし今日では、同様な懸念がデジタル時代の石油とも言うべき「データ」を扱う巨大企業により生じている。
Now similar concerns are being raised by the giants that deal in data, the oil of the digital era.
アルファベット(グーグルの親会社)、アマゾン、アップル、フェイスブック、そしてマイクロソフトの5社は、今や止められないように見える。
These titans—Alphabet (Google’s parent company), Amazon, Apple, Facebook and Microsoft—look unstoppable.
市場時価総額は世界ランキングの1位から5位までを独占している。
They are the five most valuable listed firms in the world.
利益は急増しており、2017年第1四半期にはこの5社の純利益の合計額が250億ドルを突破した。
Their profits are surging: they collectively racked up over $25bn in net profit in the first quarter of 2017.
米国で行われるオンラインショッピングの代金の半分はアマゾンに流れ込んでおり、
Amazon captures half of all dollars spent online in America.
米国の昨年におけるデジタル広告出稿額の増加幅は、そのほとんどがグーグルとフェイスブックによるものだった。
Google and Facebook accounted for almost all the revenue growth in digital advertising in America last year.
こうした市場支配力ゆえに、20世紀初めのスタンダード・オイルと同じようにインターネットの巨大企業も分割すべきだという声が上がっている。
Such dominance has prompted calls for the tech giants to be broken up, as Standard Oil was in the early 20th century.
本誌(エコノミスト)は以前、そのような思い切った措置に反対したことがある。
This newspaper has argued against such drastic action in the past.
そのときの理屈はこうだった。まず、規模が大きいだけでは犯罪にはならない。
Size alone is not a crime.
これらの巨大企業の成功は消費者に利益をもたらしている。
The giants’ success has benefited consumers.
今日では、グーグルの検索エンジン、アマゾンの当日配送、あるいはフェイスブックのニュースフィードがない暮らしをしたい人など、ほとんどいない。
Few want to live without Google’s search engine, Amazon’s one-day delivery or Facebook’s newsfeed.
…
from:
Regulating the internet giants
The world’s most valuable resource is no longer oil, but data
ラベル:
IT,
The Economist,
コンピューター
登録:
コメントの投稿 (Atom)
0 件のコメント:
コメントを投稿